امروز اول شهریور ۹۹ است؛ سومین روز از ماه محرم و ایام سوگواری سرور وسالارشهیدان. اولین چیزی که در این ایام جلب توجه می کند؛ بیرق ها و پرچم های سیاهی ست که به رسم عزاداری برای امام حسین در مساجد و حسینیه ها؛ در اماکن و کوچه ها و در هر "جا"ی دیگری که ایران و ایرانی باشد؛برافراشته می شوند. فرقی هم نمی کند اون"جا"؛ ایران باشد یا خارج ایران.

امروز اول شهریور ۹۹ است؛ سومین روز از ماه محرم و ایام سوگواری سرور وسالارشهیدان. اولین چیزی که در این ایام جلب توجه می کند؛ بیرق ها و پرچم های سیاهی ست که به رسم عزاداری برای امام حسین در مساجد و حسینیه ها؛ در اماکن و کوچه ها  و در هر "جا"ی دیگری که ایران و ایرانی باشد؛برافراشته می شوند. فرقی هم نمی کند اون"جا"؛ ایران باشد یا  خارج ایران. یکی از اون"جا"ها؛ این"جا"ست؛ بیشکک در اسیای مرکزی و قرقیزستانش و ایرانیانی که امسال در فضای کرونایی و محدودیت هایش محرم را گرامی می دارند. سالن مراسم های سفارت بهمین مناسبت با پرجم های سیاه آذرین بندی شده و دو شب پیش وپس از دعای کمیل؛ میزبان اجرای برنامه توسط دو تن از همکاران بمناسبت آغاز ماه عزای حسینی بود. هم دعای کمیل و هم مراسم محرم ؛ سالهاست نه این" جا" ؛ بلکه در "جا"ی دیگری برگزار می شد: مسجد امام علی(ع) بیشکک. مسجدی که نعمتی بزرگ برای پیروان اهل بیت قرقیزستان بوده و هست . مسجدی که تا مهرسال ۹۸ با مدیریت خوب امام و متولی اش حاج ایلقار با شایستگی مناسبت ها و شعائر دینی را برگزار می کرد و اینک با رفتن حاج ایلقاربا تجربه مدیریتی و فعالیت ۲۰ ساله از یک سو و متعاقب آن ورود کرونا از دیگر سو ؛ فعالیت های دینی پیروان اهل بیت در قرقیزستان دراین مکان اختصاصی شیعیان منطقه  تحت تاثیر قرار گرفته است.

یادش بخیر؛ محرم سال گذشته و مراسم های دهه اول آن در مسجد امام علی بیشکک. مراسمی که هرشب بطور مستقیم گزارش های تصویری و ویدئویی آن در برخی گروه های تلگرامی مرتبط  و از جمله در همین گروه باشتراک گذاشته می شد. حاج ایلقارهم یادش بخیر که چسان با سخنرانی مسلط خود به زبان های آذری و فارسی جمع  پیروان اهل بیت حاضر درمسجد را به فیض می رساند. یاد مداح نیامده آن سال هم بخیر یا نخیر! که در اخرین لحظات از پرواز به بیشکک جامادند و جورش را دوستان مداح مقیم ایرانی؛ آذری؛ پاکستانی و تاجیکستانی کشیدند. واقعا چه محرمی شده بود؛ خاطره انگیز و نمادی از وحدت پیروان اهل بیت از ملیت ها و قومیت های مختلف درقرقیزستان.

 ولی امسال ازاین مراسم ها و برنامه ها خبری نیست؛ نه در ایران و نه در قرقرقیزستان و نه در هیچ جای دیگری. ۶-۷ ماهی ست که برگزاری کلیه مراسم های دینی و فرهنگی درقرقیزستان همچون بسیاری دیگر ازکشورها ممنوع و محدود شده و حالا که کمی تاقسمتی منحنی کرونا سیر نزولی بخود گرفته  و یواش علائم و نشانه هایی از بازگشت به زندگی عادی دیده می شود و در حالی که مساجد و مراکز دینی همچنان بسته هستند ؛ فعلا درحد محدود اندک همکاران ایرانی مقیم ( کارکنان سفارت؛ رایزنی فرهنگی و مجتمع اموزشی امام خمینی) برگزاری مراسم دهه اول محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی و استانداردها و احتیاط های لازم درسالن سفارت درنظر گرفته شده است. در چنین شرایط شکننده ای؛  امروز دومین برنامه محرمی در جمع همکاران و خانواده هایشان به ابتکار و حمایت  سفیر جدید کشورمان که ماموریت شان در بیشکک دربهمن ۹۸ و اتفاقا همزمان با ورود کرونا به قرقیزستان آغاز شده ؛ با  قرائت زیارت عاشورا و عزاداری و سینه زنی برگزار گردید.

در این ایام عزای حسینی از همه عزیزانی که  در رثای حسین و اصحابش اشک می ریزند وعزاداری و سوگواری می کنند التماس دعای خیر داریم: دعای خیر برای شفای عاجل بیماران کرونایی و بیماران صعب العلاج؛ دعای خیر برای گره گشایی از مشکلات مردم؛ و بویژه دعای خیر برای عبور سالم و موفقیت امیز از شرایط و دوره  سختی که امروزه با آن مواجه هستیم.

عزیزان: ایران ما امروزهمزمان با دو ویروس بزرگ و منحوس در حال مبارزه ای سخت و نفسگیر است . بیایید برای پایان خوش این مبارزه هم افزایی و دعا کنیم : مبارزه با ویروس تحریم های امریکا و مبارزه با ویروس کرونا. مبارزه اولی مهمتر و بلکه تعیین کننده تر است؛ تعیین کننده هم برای ایران و هم برای جامعه جهانی و حیثیت شورای امنیت . در این مبارزه که اینک به راند اخرش رسیده و " مکانیسم ماشه" نام گرفته است؛ امریکای ترامپ به  گوشه رینگ برده شده است. در راند قبلی( راند تمدید تجریم تسلیحاتی)؛ایالات متحده علیرغم همه فشارها و لابی ها وتحریم ها و اعمال نفوذهایش؛ درصدورقطعنامه علیه ایران ناکام ماند ولی حالا این راند پایانی در سه ماهه آینده – سپتامبر؛ اکتبر و نوامبر- است که سرنوشت برجام و تحریم ها و ترامپ را مشخص خواهد ساخت. تیم ایران تا اینجای مسابقه و کارزار دیپلماسی بخوبی توانسته است ضمن خرید زمان و  دفع حداکثری پاتک های رقیب؛ آسیب ها و هزینه های آن ها را کم اثر و بازی از دو سال پیش آغاز شده ( زمان خروج امریکا از برجام)  را مدیریت و آن را به نوامبر۲۰۲۰ یعنی زمان پایان دوره ریاست جمهوری  ترامپ بکشاند. با شکست قطعنامه آمریکا علیه ایران درهفته گذشته ؛ ترامپ اکنون در لحظات و دقایق پایانی انتحاری عمل خواهد کرد و  چنانچه در این مدت باقیمانده تا نوامبر اتفاق غیر پیش بینی نشده ای در اینطرف نیفتد؛ در جایی خطایی ... رخ ندهد؛ چیزی خارج از هم افزایی ها و هماهنگی ها آزمایش نشود؛ مکان حفاظت شده ای مورد تعرض قرار نگیرد و در تریبون های زیاد در اختیار برخی؛ چیزها مطرح نشود؛ قطع یقین دستاورد بزرگی برای ایران با شکست آخرین تلاش ها و تقلاهای ترامپ و کناررفتنش از قدرت ( حتی با کنار نرفتنش) رفم خواهد خورد. ما به این هم افزایی و همدلی و دعای خیر همگی و رسیدن به  پایان خوش؛خوشبین هستیم .

قاسمی- بیشکک

ساعت ۲۳ اول شهریور۱۳۹۹

کد خبر 1717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =